Merenelävät rakastavat Saksan Silvaneria!

Teemaviikko elokuussa, 26.-31.8.2019

• Hienostuneen saksalaisen Silvaner-viinin kunniaksi Saksan Viinitiedotus järjestää elokuun 2019 lopussa “Merenelävät rakastavat Silvaneria” -teemaviikon.
  • Järjestä rapujuhlat kotona tai poikkea Helsingin Sue Elleniin tai Careliaan nauttimaan Ahdin antimista.

Saksan laadukkaan, kuivan Silvaner-viinin uutta tulemista on povattu jo jonkin aikaa. Hento ja hienostunut Silvaner on jäänyt hieman muitten suosittujen saksalaisten viinien varjoon ja on siksi monelle tuntematon.

Rapukauden aikana voi esimerkiksi kotona tarjota ohjelmanumeroksi pari erilaista Silvaneria rapujuhliin saksiniekkojen kavereiksi, kala- ja kasvisaterioiden sekä runsaamman salaatin kumppaniksi. Silvaner-viikon aikana voi myös poiketa esimerkiksi ravintola Careliaan nauttimaan herkullisen, varta vasten sinulle suunnitellun kala-aterian frankenilaisen Weingut Stefan Vetterin Silvanereilla tai tilata ravintola Sue Ellenissä rapujuhlat Silvanereiden kera.

Silvaneria on viljelty Saksassa runsaat 360 vuotta ja maailmanlaajuisesti Saksa on sen suurin tuottaja noin 5 % viininviljelyksellään. Saksan 13 laatuviinialueesta Franken ja Rheinhessen ovat merkittäviä Silvaner-tuottajia.

SV silvaner19 700x300

Erityisesti Frankenin laatuviinialue on tunnettu maanläheisistä Silvanereistaan. Varhaisimmat dokumentit Silvaner-viljelmistä Saksassa löytyvät 30-vuotisen sodan jälkeen juuri tältä alueelta, Castellin kylästä Fürstlich Castell’sches Domänenamt -arkistoista, joiden mukaan Silvaneria on viljelty Casteller Schlossbergin rinteillä jo vuonna 1659. Vuonna 1665 istutettiin ensimmäiset Silvaner-köynnökset maailmankuululle Würzburger Steinin viinirinteille.

Rikkaammissa maaperissä kasvaessaan Silvanerista voi kehittyä erittäin luonteikas ja vivahteikas. Tällöin kypsän päärynän ja persikan maut saavat sen sopimaan täyteläisten, maukkaiden aterioiden seuraksi. Sitrushedelmien lisäksi Silvaneria luonnehditaan usein hennon hapokkaaksi, mineraaliseksi ja yrttiseksi.

Saksan viinien vuoden 2018 sato oli laadukas ja runsas. Määrä ylsi jopa 10,3 miljoonaan hehtolitraan, mikä oli ilahduttavaa edellisen vuoden niukan sadon jälkeen. Saksassa tuotetuista viineistä 66,5 prosenttia on valkoviinejä ja 33,5 prosenttia punaviinejä. Tuotannosta melkein 24 prosenttia on rieslingiä. Punaviineistä suurin osa valmistetaan pinot noir -rypäleestä. Saksan koko viinintuotannosta lähes 70 prosenttia on kuivia tai puolikuivia viinejä.

Kuivat Silvaner-viinit Alkossa – kokeile vaikkapa näitä:

Bürgerspital Würzburger Pfaffenberg Silvaner Trocken, 2018, Franken

• Frankenin alueelle ominaisessa Bocksbeutel eli pukinkukkaro-pullossa

burgerspital ja kampasimpukatlogo

Julius Silvaner Westhofener Rotenstein Organic 2017, Rheinhessen

julius silvaner ja siikalogo

Brennfleck Sulzfelder Sonnenberg 2018, Franken

brennfleck silvaner ja lohilogo

Kuvat: e-Strand Oy

Lisätietoja: Saksan Viinitiedotus, Monika Halén, puh. 040-595 5586, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen., www.saksanviinitiedotus.fi.

facebook.com/saksanviinit

instagram.com/saksanviinit