Viini & Ruoka 2016 -messut

Lehdistötiedote, lokakuu 2016

Viini & Ruoka 2016 -messut Helsingin Messukeskuksessa 27–30.10.2016
Saksan Viinitiedotuksen osastolla 5k39 teemana Generation Riesling!

  • ViiniRuokalogoSaksan Viinitiedotuksen osastolla on mahdollisuus tutustua oiviin esimerkkeihin maan laadukkaasta viinituotannosta.
  • Osaston teema on Generation Riesling, joka on alle 35-vuotiaitten saksalaisten viinitilallisten verkosto. Ryhmittymä tuo nuorekkaalla ja ennakkoluulottomalla tavalla laadukkaita ja kuivia viinejään maailmankartalle.
  • Mukana osastolla on myös Wineconsalen runsas valikoima viinejä, joita on Suomessa saatavilla.

Saksan Viinitiedotuksen osastolla 5k39 on mahdollisuus tutustua oiviin esimerkkeihin siitä, minkälaisia viinejä maassa nykyään tuotetaan. Tänä vuonna viinien laadukasta raikkautta, hapokkuutta ja hedelmäisyyttä esitellään Generation Riesling -ryhmittymän viineillä.
Dynaaminen Generation Riesling juhlii tänä vuonna kymmenvuotista taivaltaan. Sukupolvelta toiselle periytyneiden viinitilojen nuoret, alle 35-vuotiaat tilalliset ryhtyivät tuolloin rohkeasti yhdistämään voimansa, tukemaan toisiaan sekä yhteistyössä uudistamaan ja tuomaan viinejään modernin tavoin esille.
Alkujaan viinitilallisia ryhmittymässä oli 25, nyt jäseniä on 530. Ikää jäsenellä saa olla korkeintaan 35 vuotta. Generation Riesling -jäseniä löytyy kaikilta 13 viinialueelta, eniten Rheinhessenistä ja Pfalzista. Nuorten naisten osuus verkostossa on noin 30 %.
Nuoret viinitilalliset eivät viljele ainoastaan saksalaisten käyntikorttia rieslingiä, vaan myös esimerkiksi pinot-perheen rypäleitä sekä Silvaneria ja Lembergeriä.
Osastolla on mukana myös saksalaisten viinien vientiorganisaatio Wineconsale, joka tutustuttaa messuvieraat Saksan uuden aallon viinitaloihin kuten Jochen Dreissigackeriin ja Axel Neissiin. Kummatkin ovat olleet ehdolla tai valittu Saksan parhaiden viinintekijöiden joukkoon. Molempien viinejä on tarjottu maailman merkittävimmille valtiojohtajille valtiovierailuilla ja G8-maiden kokouksissa. Lisäksi Wineconsale tutustuttaa Frankfurter Allgemeine -lehden vuoden viinintuottajan 2013, Martin Teschin, moderneihin Riesling-viineihin.
Saksalaisten viinien raikkaus, hapokkuus ja hedelmäisyys tekevät niistä oivia parivaljakoita aterialle kuin aterialle, yhtä lailla aasialaiselle kuin myös suuressa suosiossa olevalle skandinaaviselle ruoalle.
Saksalaisten viinien menestys on ollut pitkään nousujohteista. Vuonna 2014 niiden tuonti Suomeen nousi peräti 30 % ja viime vuonna 10 %. Alan asiantuntijat pitävät viinien hinta-laatusuhdetta erittäin hyvänä. Saksassa tuotetuista viineistä 65 % on valkoviinejä. Saksa on Rieslingin kotimaa, ja sen osuus kokonaistuotannosta on noin 23 %. Yli 50 % maailman rieslingeistä tulee Saksasta. Saksan koko viinituotannosta yli 60 % on kuivia tai puolikuivia viinejä.

Saksassa tuotetuista viineistä 35 % on punaviinejä, ja niistä suurin osa on pinot noireja. Ranskan ja USA:n jälkeen Saksa on maailman kolmanneksi suurin Pinot Noir -tuottaja. Tällä hetkellä punaviinien kansainväliset makutrendit ja keittiö on hieman kevyempään päin, minkä vuoksi Pinot Noirin kysyntä kasvaa.

Saksalaisten viinien suurin vientimaa on USA, ja muita merkittäviä vientimaita ovat muun muassa Alankomaat, Englanti, Norja, Kanada ja Ruotsi. Vientiä on myös muun muassa Japaniin ja Kiinaan. Suomi on saksalaisten viinien vientimaana noin 11. sijalla.

Lisätietoja: Saksan Viinitiedotus, Monika Halén, 050-4001667, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen., www.saksanviinitiedotus.fi fb/saksan viinit