Viini & Ruoka 2019 -messut Helsingin Messukeskuksessa 24. – 27.10.2019

viini ruokaTiedote, syyskuu 2019

Tutustu Saksan Viinitiedotuksen osastolla 3c51 maan laadukkaaseen viinituotantoon

• Saksan Viinitiedotuksen osastolla esitellään maan laadukasta viinituotantoa runsain valikoimin - mukana osastolla myös Wineconsale ja Wineworld Finland.
  • Lauantaina 26.10. tunnettu viinimestari, ravintola Vinkkelin Antti Uusitalo kertoo Saksan klassisista viinialueista ja maistattaa kuutta oivaa esimerkkiviiniä maan monimuotoisesta tarjonnasta.

Osastollamme 3c51 kuulet Saksan viinien uunituoreita kuulumisia samalla kun tutustut valikoimaan maan esimerkillisiä viinejä. Mukana myös Wineconsale ja Wineworld Finland, jotka tutustuttavat messuvieraat edustamiinsa Saksan jokilaaksojen upeisiin viinitaloihin.

Lauantaina 26.10. klo 13.30 maineikas viinimestari ja ravintoloitsija Antti Uusitalo pitää yleisötastingin Saksan klassisista viinialueista. Saksan laatuviinialueet sijaitsevat pääosin läntisessä Saksassa. Jokainen alue on omintakeinen ja niillä on oma merkittävä tarinansa ja historiansa. Tastingissä Antti valottaa jylhien maisemien ja jyrkkien viinirinteiden tarinoita ja maistattaa kuuden laatuviinialueen viinejä. Tastingin hinta on 4 lipuketta ja se pidetään messujen luentosalissa.

Saksalaisten viinien vientiorganisaatio Wineconsale edustaa Jochen Dreissigacker ja Axel Neiss -viinitiloja. Wineworld Finland Oy maistattaa osastolla Moselin Weingut Thanischin viinitilan valikoimaa.

Maailmanlaajuisesti saksalaisten viinien menestys on jo monen vuoden ajan ollut nousujohteista ja alan asiantuntijat pitävät viinien hinta-laatusuhdetta erittäin hyvänä. Saksasta katsottuna Pohjoismaat on maan toiseksi tärkein vientialue USA:n jälkeen.

Saksan viinien vuoden 2018 sato oli laadukas ja runsas. Määrä ylsi jopa 10,3 miljoonaan hehtolitraan, mikä oli ilahduttavaa edellisen vuoden niukan sadon jälkeen. Saksassa tuotetuista viineistä 66,5 prosenttia on valkoviinejä ja 33,5 prosenttia punaviinejä. Tuotannosta melkein 24 prosenttia on rieslingiä. Punaviineistä suurin osa valmistetaan pinot noir -rypäleestä. Saksan koko viinintuotannosta lähes 70 prosenttia on kuivia tai puolikuivia viinejä.

Lisätietoja: Saksan Viinitiedotus, Monika Halén, 050-4001667, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen., www.saksanviinitiedotus.fi fb/saksan viinit